viecko

viecko

sobota 24. septembra 2011

FESTIVALOVÝ KUMŠT

Cieľom medzinárodného sympózia Festival ako (kreatívny) priemysel bolo vytvoriť diskusiu o tvorení a organizovaní kvalitného festivalu. Táto konferencia bola venovaná zosnulému Draganovi Klaicovi, významnému kultúrnemu analytikovi.

Úvodom stretnutia nás privítala Darina Kárová, riaditeľka Divadelnej Nitry. Následne prenechala slovo moderátorke Zore Jaurovej, expertke pre kultúrnu politiku, ktorá pripomenula, že „pokiaľ sú festivaly robené dobre, prinášajú aj svoju pridanú hodnotu.“ Tá stelesňuje pocity, myšlienky a dojmy, ktoré si z predstavenia odnesieme. O význame festivalu v regionálnom meradle prednášala Cornelia Dümcke z Nemecka. Vo svojom príspevku predstavila kladný vplyv festivalov na miestne spoločenstvá, ako aj ekonomiku nemeckých miest. Podobný výskum, o ktorom porozprával Roman Martinec, sa dial aj v Čechách. Jeho výsledkom bude metodika, ktorá pomôže organizátorom s ekonomickou správou festivalovej akcie. O svoje praktické skúsenosti sa prišiel podeliť aj Péter Inkei z Maďarska, ktorý svojím rozprávaním dokázal, že festivaly urobili pre prospech hostiteľského mesta to, čo sa očakáva od kultúrneho priemyslu.

Popoludní pokračovalo stretnutie vystúpením Lászla Berczesa, organizátora multimediálneho festivalu Ördögkatlan (Diablov kotol). Svojím video príspevkom priblížil atmosféru svojho festivalu, jeho pozitívne dopady na miestnu ekonomiku aj spoločenské vzťahy. Priblížil situáciu, kedy sa prostredníctvom festivalu a pomoci z európskych fondov zrenovoval starý kostol, v ktorom počas festivalu prebiehali koncerty klasickej hudby. O organizácii letného filmového semináru „4 živly“ hovorila Daniela Chlapíková. Seminár založila skupina študentiek VŠMU s cieľom vytvoriť atmosféru príjemného letného vzdelávania a ponúknuť priestor filmom mimo bežnej distribúcie. S prípravou festivalu sa v tomto prípade angažovalo aj mesto Banská Štiavnica, ktoré ponúklo zadarmo priestory pre sledovanie filmov.

Na záver sa k slovu dostala Soňa Šimková, spomínajúc na rok 1964 a Svetový festival univerzitných divadiel v Nancy, ale aj na iné festivaly ako Bitef, Avignonský festival či Festival študentských divadiel vo Wroclavi. Tieto inšpirovali mnohých súčasných úspešných tvorcov divadelných predstavení, pomáhali vzdelávať sa navzájom v oblasti divadla a získať kontakty medzi sebou. Prezentácia v rámci programu EXTRA 20 teda dokázala, že festival ako kreatívny priemysel zahŕňa hodnoty a idey, vzdeláva študentov i odbornú verejnosť a prináša ekonomický osoh celému regiónu.

Lucia Holienčinová

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára