
Tento dojem posilňuje aj to, že typy a problémy sú v európskom kontexte vlastné nielen poľskej spoločnosti. Apokalyptické videnie, dávka zveličenia, absurdnosť, zvláštna anticipácia je príznačná už aj pre samotnú Maslowskej predlohu. Okrem cynického pohľadu na spoločnosť sa práve tieto osobitosti podarilo celkovou koncepciou zvýrazniť. Scénografia je v podstate veľmi jednoduchá, vystačí si hlavne s troma projekčnými plochami a párom dverí. Ostatné veci sú len rekvizity. Zvýšený dôraz je aj na prácu s hudbou, svetlom a animáciou projekcie.

Keď sa nesnažíme ísť do hĺbky, zrejme ani nemáme veľkú šancu „zašpiniť sa“. Na začiatku berie mladé dievča babičkine spomienky priam cynicky a vysmieva sa z nich. Na konci ju drží mŕtvu v náručí a vzlyk prerušuje výkrikmi: „Chlieb! Chlieb!“ Ten hral zrejme zvláštnu úlohu aj v babičkiných spomienkach a možno ho brať aj ako istú symboliku spojenú s hľadaním toho základného v našich životoch, od čoho sa odvíja všetko ostatné. Tieto dve postavy sú však prepojené aj tým, že majú tú istú parochňu a na konci aj kostýmy. Možno to brať aj ako narážku na opakujúcu sa históriu.
Trojicu žien dopĺňa aj stredná generácia, ktorú stelesňuje pani v stredných rokoch. Tá ešte nemá čas na spomínanie, no už ani nádej na krajšiu budúcnosť, a tak rada necestuje po svete, rada si nedopraje nové šaty či časopis a je vždy rada, keď v zbere nájde staré číslo časopisu a môže si ho nekupovať. Táto pani – matka dievčiny a dcéra babičky – stelesňuje generáciu, ktorej najplodnejšie roky sú spojené so socializmom. Jej životný esprit už dávno vyprchal a vzmôže sa už len na prijímanie svojho životného údelu.

A práve posledná menovaná postava je niečím mimoriadne sympatická. Možno je to tým, že vedela o svojich negatívach, no napriek nim bola voči svetu ústretová a neotravovala ho. Maximálne svoje najbližšie okolie. Ak by však našla liek na to. ako ho neotravovať, možno by nemohla vzniknúť tak neuveriteľne pravdivá, kritická a v úplnej podstate aj veľmi krásna inscenácia.
Radovan Kuštek
foto: Kuba Dabrowski
foto: Kuba Dabrowski
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára